woensdag 13 april 2016

Tante Fee's Naai-verjaardag: How do you sew?

Vorige keer vertelde ik hoe ik besmet geraakte met het naaivirus. Drie jaar geleden. Al doende begon ik steeds meer te leren. Uit boeken en tijdschriften. Via Pinterest. Dankzij de vele naaiblogs. Voor een volgende keer probeer ik de beste tips en tricks en tutorials op een rijtje te zetten. Het zijn er echter zoveel dat ik er momenteel nog niet de tijd voor heb gevonden om alles netjes in een overzicht gegoten te krijgen :-)

Intussen zal ik dus laten zien 'hoe' ik naai. Geïnspireerd door Griet van Emma en Mona, die een tijd geleden de vraag stelde 'How do you sew?'. Ook geïnspireerd door de antwoorden, die her en der verschenen, zoals bijvoorbeeld bij Made by Caro. Verder ook nog geïnspireerd door foto's van naaihoeken en naaikamers, die verschijnen in Facebook-groepen als Naaien voor vriendinnen.

Van zo'n uitgebreide, heerlijke knutselruimte kan ik voorlopig enkel maar dromen :-). Omdat onze loft-leefruimte helemaal open is en er eigenlijk bitter weinig muren of hoeken aanwezig zijn, is het praktisch niet echt vanzelfsprekend om ergens een hoek voor mezelf af te bakenen. Al mijn materiaal staat dus her en der in kasten. Ten minste, op momenten dat er niet genaaid wordt. Stiekem wordt er regelmatig wel een derde tot de helft van de eettafel ingepalmd :-)

Omdat ik niet zeker was hoe lang ik déze hobby nu weer zou volhouden, durfde ik aanvankelijk niet direct grote investeringen te maken. Bij een actie in de Aldi schafte ik dus mijn eerste eigen naaimachientje aan. En voorlopig is het daar bij gebleven. Geweldig basic, maar hé, ze kan echt alles, en ik ben (meestal) best trots op de dingen die er al vanonder kwamen gerold.
Als verjaardagskado kreeg ik onlangs wel de gelegenheid om een andere machine aan te schaffen. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee welke ik best in huis haal. Twijfels, twijfels, twijfels, ... Moet ik gaan voor een andere, degelijkere naaimachine? Welk merk? Of kies ik voor een combinatie met een overlock? Ik ben er nog niet aan uit! Eigenlijk ben ik wel gehecht geraakt aan mijn Pink Lady :-). En het voelt zelfs een klein beetje als verraad om te upgraden naar een ander model. Klinkt dat raar?

Al mijn benodigdheden worden bewaard in blikken doosjes, voornamelijk gekregen of gerecupereerd. Doosjes van snoepjes, doosjes die ik bij een verpakking maandverband (hihi) kreeg, koekendozen, ... Alles bij elkaar een kleurrijk allegaartje :-) De koninklijke familie waakt over de ritsen, Danish buttercookies (mmmm) werden vervangen door knopen en in een andere koekendoos wachten allerlei verzamelde lintjes op nieuwe projecten.

 En last but not least, toon ik u graag mijn naaimand ...
Voor Kerstmis 2013 kreeg ik deze mand kado van mijn schoonmoeder. Zij kreeg de mand op haar beurt van haar schoonmoeder, jaren geleden, ook al met de bedoeling om naaispulletjes in te bewaren. Mijn schoonmoeder gebruikte ze nauwelijks; de mand stond jaren stilletjes in een kast waar ze amper uit kwam. Voor Kerst werd de mand uit de kast gehaald en eigenlijk als kadoverpakking gebruikt voor mijn échte kerstkado, twee lappen heerlijke wollen stof (waar ik - by the way - nog steeds niks mee heb durven maken ...). Maar ik vond de mand wel charmant (hihi, dat rijmt). En vooral het doorgeven-van-schoonmoeder-op-schoondochter-idee vond ik heel mooi. Vandaar dat ik ze nu intensief gebruik. Ook ik bewaar haar in de kast. Maar bij elke naaironde mag ze eruit, en dat is zeer regelmatig :-)

Als we ooit, later, misschien, in een écht huis wonen (en dus niet meer in een loft-appartement), en er is een kamertje over waar ik een echte naaikamer van kan maken ... Dan voorzie ik zeker ook een kast(je) om alle stofjes netjes in op te bergen. Momenteel zitten ze een beetje samengepropt in ikea-boxen. Niet ideaal. Vooral niet omdat ik vaak geen idee meer heb welke pareltjes er nog allemaal inzitten. Daar moet dus nog een andere oplossing voor gevonden worden ...

Die kamer, of minstens naai-hoekje, komt er echt ooit wel van! Ik voel het!
Intussen weet u nu dus hoe ik het momenteel doe. En how do you sew?

Volgende keer misschien eens iets over mijn gecombineerde naai-pinterest-verslaving?
Of wat denkt u?

2 opmerkingen:

  1. Ik ben ook op deze manier begonnen. Mijn spullen lagenaar ook verspreid in vele doosjes op verschillende plekken. Het heeft zeker charme!
    Ik heb ook een heel simpel naaimachine. Goedkoop. ik vind het ook moeilijk om aan een nieuw te denken. Ik ken het mijne nu zo goed. Bij elk geluidje weet ik het probleem 😀 ik snap je verraad gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, de liefde voor een stikmachien ... :-)
      Je tip met de videodozen ga ik zeker onthouden!

      Verwijderen