zaterdag 14 januari 2017

Tas met rits en voering ... en veel flamingo's!

Zoals beloofd, volgt hier deel twee van het flamingo-verhaal.
Intussen komt het einde van het zwangerschapsverlof van mijn flamingo-verslaafde collega in zicht. Ze was dus op zoek naar een tasje om alle nodige spulletjes met haar babylief mee naar de crèche te kunnen geven. Tante Fee to the rescue 😉 Online zochten we samen een geschikt stofje en al whats-append kozen we het model van de tas.
Het model is gebaseerd op de 'tas met rits en voering' uit 'Het grote Singer naaiboek'.De schouderriem en het zijzakje lieten we weg. En het formaat werd een beetje aangepast. Het vroeg wat rekenwerk en logisch verstand (ahum) om de afmetingen te verkleinen, maar na een avondje puzzelen (en zonder rekening te houden met een vermoedelijke foute afmeting in de oorspronkelijke uitleg) had ik toch zicht op alle patroondelen. 
De buitenstof is Emil-Flamingo-canvas uit het online stoffenwalhalla van Fairytailors. Ook de fuchsia paspel en de vlieseline werden besteld bij Fairytailors, en supersnel geleverd. Voor de voering gebruikte ik witte katoen van Ikea, uit mijn voorraadje. Omdat we voor de hengsels geen tassenband in de gewenste kleur vonden, besloot ik ze gewoon in de canvas met flamingo's te maken. De rits kreeg ik uit grootmoeders kastje (merci, moeke!).
Omdat de werkwijze in het Singer-boek voor mijn geest niet altijd visueel genoeg wordt voorgesteld, ging ik te rade bij een paar oude, vertrouwde handleidingen op andere blogs of in boeken. Voor het mooi bevestigen van de paspel, keek ik mee bij mevrouw Polkadotjes. Voor het stikken van de rits baseerde ik me op de uitleg bij de pennenzak van Oontje. En de hengsels maakte ik met de handleiding uit 'Zo Geknipt'.
In het Singer-naaiboek staat dan weer wel de geweldige tip "Af en toe vloeken kan ook helpen ..." in de vrij moeilijke eindfase. Die tip werd hier vol overtuiging opgevolgd 😉 En het bleek effectief ook wel te helpen 😊 

Mijn collega kan haar dochter binnenkort in stijl én in thema naar de crèche brengen! Everybody happy!!! Op naar het volgende flamingo-project 😉

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuke tas.Ik heb zo'n herbruikbaar boodschappentasje met flamingo's. Gekocht. Zelfgemaakt is altijd leuker (en ook mooier). Ziet er ook erg handig uit die tas :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Hoewel het niet zo'n groot tasje is (20x30), kan er verrassend veel in. Handig inderdaad :-)

      Verwijderen
  2. Heel leuk! En welke tutorial gebruikte je voor de voering? Of is dit een ander principe als de rugzak die ik gisteren maakte en waarop ik een hele namiddag vloekte? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh, ik volgde voor de voering de aanwijzingen in het Singer-boek: eerst de rits met dubbele stof aan de binnenzak/voering vastzetten, dan binnenstebuiten de buitenstof aanzetten en door het keergat goed trekken. Ik heb er ook heel lang over gedacht, aan geprutst, en op gevloekt ☺ Als ik 'binnenkort' de moed heb om nog eens een tasje te maken, zal ik er foto's van proberen maken! Maar, zoals gezegd, ik vind je rugzakje heel erg geslaagd, hoor!

      Verwijderen
  3. schoon zeg!!! die collega heeft wel geluk met u! keischone tas, met alweer een schoon flamingo-stofje :-) zo zelfgemaakt, dat heeft toch net dat tikje extra he :-) Ik bewonder je wel, dat was toch wel wat doorzettingsvermogen als ik dat zo lees! maar het resultaat mag er wezen!

    BeantwoordenVerwijderen